"Szeretnék nagy futó lenni, ezért nem hagyom abba!"

2020.04.08


Következő riport alanyunk kicsi korától fogva az állóképességi sportágakban jeleskedett. Úszóként kezdte, majd ötödikes korától a távfutás lett a fő versenyszáma. Nem riadt vissza attól sem, hogy a gyalogló országos bajnokságon is elinduljon, de jól szerepelt a diákolimpián duatlonban is. Németh Gyula, kiváló szakedző Kecskemétre kerülése után kezdett egyre jobb eredményeket elérni. A közös munka elvezette a felnőtt válogatottságig, az elmúlt évben pedig a Junior Európa Bajnokság negyedik helyéig 5000 méteres síkfutásban. Olvasóink valószínűleg már rá is jöttek, hogy Palkovits Istvánnal beszélgetünk ma.

Mikor és hogyan kezdtél el sportolni? Miért pont az atlétika mellett döntöttél?

Nekem sport az már gyerek korom óta az életem része. Kis koromban versenyszerűen úsztam, majd az atlétika felső osztályban indult úgy, hogy megnyertem egy mezei futóversenyt. Onnantól kezdve nem is akartam mást sportolni. Nekem azért az atlétika, mert számomra az a legizgalmasabb, amikor megnézek egy izgalmasabb befutót, már attól libabőrös leszek és kedvem támad nekem is a versenyeken olyan izgalmas és érdekes versenyt csinálni, ami kiváltja ezeket az érzéseket.

Volt-e kedvenc pillanatod az eddigi pályafutásod során?

Szerencsére volt. A tavalyi csapatbajnokságra nem készültünk semmit se, ami annyit takar, hogy nekem csütörtökön még 16 kilométeres résztávom volt és szombat vasárnap volt a verseny. Szombaton 1500 méteren sikerült egy őrült időt futnom, amibe ha mai napig bele gondolok: "hogy azt hogy sikerült futni?", és igen, nekem ez pont ezért a kedvencem.

Úgy tudjuk, hogy az akadályfutást sem veted meg. Sőt, akár új versenyszámod is lehet a jövőben. Ezen a téren mi a jelenlegi álláspontotok? 

Igen, ebben az évben döntöttük volna el, hogy mi legyen az akadályfutás sorsa. Nem vetettem el, készülök gőzerővel!

Van példaképed?

Egy amerikai hosszútávfutó nyilván. Galen Rupp, ő tartja a 10 kilométeres országos csúcsot, plusz pár éve dobogós volt az Olimpián. De nekem a versenyzés modora tetszik igazan, amit csak csodálni lehet, hogy nem fél bevállalni a nagy tempó váltást vagy akár felvenni a versenyt a kenyai, etióp versenyzőkkel.

Hogyan tudod összeegyeztetni a tanulást a sporttal?

Amikor még középiskolába jártam akkor még nehézkes volt, de most, hogy egy évet kihagytam, most itt lett volna a lehetőség, hogy megmutathassam, hogy ez most az én évem, de sajnos ez a vírus rendesen szétbombázta...

Ha már szóba hoztad. Tudjuk, hogy a jelenlegi kényszer intézkedések a sportolókra nagy hatással vannak, hiszen borult mindenkinek az egész évese felkészülése, a nagy világversenyek mind halasztásra kerültek. Te hogyan viseled a mostani helyzetet? Lelkileg mennyire visel meg, vagy esetleg kihasználod a felszabadult sok időt a feltöltődésre, a mentális pihenésre?

Nekem a mentális pihenés mostanában a játék a srácokkal (xbox). Nagyon rászoktam, és jó kikapcsolódás és nem is szabad mindig a futásra gondolni.

Említetted, hogy passzív éven vagy most a suliban. Hölgy olvasóink kedvéért azért megkérdezzünk, hogy mennyi szabad időd is van mostanában? 

Ami marad szabadidőm, azt általában a barátnőmmel töltöm. Kicsit macerásabb a találkozás így, de szerencsére jól megvagyunk. 

Mennyire kíséred figyelemmel a korosztályodban sportolók eredményeit?

A hazai eredményeket sűrűn szoktam követni. A nemzetközi eredményekből inkább csak az európaiakat szoktam, az afrikaiak annyian vannak, hogy nem lehet követni.

Még nagyon fiatal vagy, de már számos korosztályos nemzetközi versenyre szereztél kvalifikációt. Milyen érzés egy ilyen erős mezőnyben futni?

Nagyon jó érzés, nagyon szeretek európai mezőnyben futni, mert hasonló képességű srácokkal futni, az valami felemelő, például az EB-bajnok Jakob Ingebrigtsennel. 

Pont ez lett volna a következő kérdésünk, hogy mi a véleményed az Ingebrigtsen tesókról?

Nagyon ügyesek mind a hárman, de nyilván a legfiatalabb a legtehetségesebb. Én úgy gondolom, hogy ilyen fiatalon az eredmények jól hangoznak, és minden fiatal erről álmodik, de mi lesz 5-6 év múlva? Fognak-e egyáltalán futni, vagy sportolni? Az ilyen szintű hajtás nagyon megviseli a szervezetet. Kíváncsi leszek mit fog kezdeni az Olimpián, szerintem akár oda is érhet.  

Számodra mi a legnehezebb az élsportban?

Az edzések. Amikor már edzésen is a 110%-ot kell nyújtani hetekig hónapokig. Sajnos van, amikor már kezdek megtörni.

A napi edzésre előírt munkát meg szoktátok beszélni előre az edződdel, hogy mikor mit miért csináltok, vagy éppen miért akkora távot kell futnod?

Igen, ez másképp nem is működhet. Most, hogy itt a vírus, kevesebbet találkozunk, szinte semmit, de telefonon megbeszélünk mindent. 

Előfordult már, hogy abba akartad hagyni a sportot? Mi/Ki segített át a holtponton?

Sajnos már többször is. De ezek csak azért voltak, mert már nagyon fáradt vagyok és elgondolkozok, hogy kéne-e ezt csinálni, vagy csak egyáltalán megéri-e ez a mindennapos fájdalom nekem.

Az alvás az mindenben kisegít. Ki tudom magam piheni és amikor másnap felkelek és elolvasom, hogy Gyula bácsi milyen üzenetet hagyott nekem este, akkor valahogy úgy érzem, hogy újra készen állok. Minden másban a családom próbál meg erőt adni!

Sokan a gimi után felhagynak a rendszeres edzéssel, versenyekkel. Mit gondolsz, rád milyen hatással lesznek a megváltozott körülmények? Esetleg van már konkrét terved a jövőre nézve?

Ez ember függő, hogy ki menyire akarja a nagy eredményt. Én szeretnék nagy futó lenni, ezért nem hagyom abba.

Most ebben a mai helyzetben nincsen semmi tervem, ami rossz, de minden erőmmel azon vagyok, amikor nem futtok, hogy kezdjek valamit magammal.

Pár villámkérdésünk is van hozzád:

  • mi a kedvenc színed? fehér
  • mi a kedvenc ételed? bármilyen tészta
  • mi a kedvenc italod? Pepsi (zero)
  • kedvenc márka? Salomon
  • milyen csapatsportban tudnád elképzelni magad? röplabda
  • ha tehetnéd, melyik sportoló bőrébe bújnál egy napra? Yomif Kejelcha (etióp hosszútávfutó)
  • mozi vagy színház? mozi
  • kedvenc zene? Lil Nas X: Old Town Road
  • mit olvastál legutóbb? Nem szoktam olvasni.
  • kedvenc film? 6 underground

Köszönjük a beszélgetést, és további sok sikert kívánunk a céljaidhoz!

Köszönöm!

© KARC Atlétika. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el